Pages

Showing posts with label Jalan2 Cari Makan. Show all posts
Showing posts with label Jalan2 Cari Makan. Show all posts

Friday, 25 December 2009

Rabbit Farm






Merry Christmas..hohoho...happy holiday too..enjoyed..

So arini kami breakfast kat luar...pastu..ish mcm tak tahu nak bawak my Jenerals pegi mana..ye la..tak leh la gi jauh2 kejap lagi ayah nak pegi sembayang Jumaat..last2 kami stopped kat sini...rabbit farm, Giant Section 13...

Kesian jadi rabbit tu..jenuh kena paksa makan dgn Fariz..dh la mcm tu..kena marah plak dgn Khayra sebab busuk sangat...hhmmm...

Saturday, 19 December 2009

Perindu Ikan Bakar






Dah selesai sudah tahlil untuk arwah Mak Tok...kami buat di masjid sahaja...ayah mmg sepatutnye ke Langkawi ari Khamis pagi tapi dh ada kematian kami pun balik la sekali...sampai je Alor Star...singgah rumah Tok Ngah kat depan masjid Aman..ayah terus pegi tahlil...esok pagi mama kena la hantar ayah pegi jetty utk naik 1st ferry ke Langkawi..ferry dalam pukul 7.15am...perjalanan dalam 1jam 45 min lebih kurang..pukul 9amayah bgtau kata dh sampai Kuah...

Tapi ayah tak balik on the same day...ari Jumaat lewat petang baru sampai...kawan2 dia yg lain terus balik Shah Alam..ha...ni plak time kami singgah makan2 malam cuma bertiga sahaja...lagi 2 tak nak ikut..nak punggah rumah Nenek...Nenek..sabar je la....

Ni kami makan kat Perindu Ikan bakar kat Sebelah masjid kat Batas Paip, Kuala Kedah...dekat sangat dgn jetty...headed to Kuala Kedah...nanti akan nampak Petronas sebelah kanan..ha..dah boleh alert dah...sebab nnti somewhere sebelah kiri akan ada masjid dan just sebelahnya ada "Perindu Ikan Bakar"...tempat ni mmg famous..penuh sokmo...tapi...awal2 lagi dah ada sign warn kata...makanan disediakan akan mengambil masa yg agak lama...so...kena la sabar..lagi bagus...boking dulu..kemudia datang makan...selesa skit...

Arini kami layan...terung celur sama petai ni kira ulam ayah la...udang besar ni masak pedas...Ya Allah tak terkata....sayur bak choy masak sos tiram , telur dadar sama ikan nyuk nyuk bakar..sebab takut little princess mengamuk kami order satay dulu..abis 5 Khayra makan sorang...siap kami order tambah satay..makanan still tak sampai..ha..lama kan...tapi penat menunggu berbaloi dgn lauk dihidangkan..rezeki...mama check kan utk order kami tu amik masa dkt 45 min jgk la..lgpun mmg ramai masyaallah...


Tapi...sesapa nak try..sila ye...i recommend...

Tuesday, 15 December 2009

Final day in Penang





Hmm..dah selamat 3 hari kami kat sini...macam biasa la..kalau time check out mmg slalu kena extend skit..at least lepas zohor.tapi kali ni pukul 3 pm baru check out..

Gambar my Jenerals ni smua time nak check out...ada satu photo tu khayra amik gambar dgn sorang girl tu...comel sgt..rambut panjang...time kami nak check out dia baru sampai..so selisih la..kalau tak sure syok Khayra mandi pool dgn dia..comel sangat..sporting plak tu..siap suruh snap gambar dia dgn Khayra..hehehehe

Hmm..sedih plak nak tinggalkan Penang ni..maklum la..ni la tempat main kami time kecik2 dulu...mula2 ingat nak singgah makan laksa kat Feringghi dulu..dan percaya la..mmg tu la tujuan utama check out lambat pun...tapi disebabkan Khayra dok menangis dalam keta tak nak balik Shah Alam..terus tertinggal dh laksa ku..dan malas sungguh nak berpatah balik...layan kan aje Khayra nangis kejap pastu tido...

Tapi perut lapar..mcmana ni..ayah sendiri..dengan pandainya dia bawak keta headed tu....Nasi Kandar Kapitan..melampau dia...pandai plak tu cari jalan..ye la nak pekena kassim Mustapa dh slalu sangat..arini kita tukaq skit la taste ni...hhmm...loghat dah kena tukaq sbb byk sgt makan kari ni..hahahaha

"...gendang gendut..tali kecapi...kenyang perut..suka hati..." ke kenyang perut...mata lali..ikut suka la mana yg bekenan..tapi i suka yg mata lali tu..sesuai sgt ..ye la travel petang2 ni...mmg mengantuk...balik ni kami lalu ikut jambatan plak...sebab datang dh lalu ferry balik ikut sini plak...nasib baik highway ni dh siap sepenuhnya so tak de la jam...ayah punya la dahsyat mengantuk..sampai kami kena berenti sebab dia dh tak tahan kat Gunung Semanggol..punya la dekat ...tu la pendangan kari mamak ni..makan tak ingat...pastu jadi la ular sawa...

Di kesempatan ini..mama & kak ita pun kena la bawak my Jenerals turun dulu..kalau tak mcmana Big Boss nak berehat...pegi toilet sgala...kesian Khayra dia nak makan jagung manis tu kat Daily fresh tapi sokmonye abis...datang aritu pun abis..ni balik pun abis..ye la..ni musim cuti sekolah..mmg pebuh je la highway ni...rezeki utk yg berniaga la tu....alhamdulillah...

Travel way back tak la jam tapi keta mmg banyak so...pelahan la skit...kami berenti makan2 kat Ulu Bernam..tak tergamak nak mensesakkan diri kat Tapah...tapi sebenarnya kat sini pun teruk gak jamnye...redah aje la...

Malam tu sampai rumah pukul 7.30pm...alhamdulillah dh selamat peri balik holiday kami...syukran..cumanye sekarang anak dara jepun a.k.a washing machine la penat kerja keras...nak mencuci baju2 kami ni...

Monday, 14 December 2009

Masjid Bukit Bendera....






Ni pose masih kat Penang Hill..dah sampai puncak smua dh lapar so kita makan jagung dulu..jalan2 dulu tengok jam dh zohor..singgah sembayang zohor dulu kat masjid Penang Hill.

Terkenang...dulu mak slalu cerita yg arwah wan murad pernah jadi tok siak kat masjid ni...walaupun tu cerita yg dah terlalu lama..tapi mcm masih terkenang2 arwah wan tgh bersih2 kan kawasan masjid tu...siap2kan utk waktu sembayang...alahai..sedih la plak...

Sambil...buang penat..hehehehe ni mcm ayat org tua2 kat kampung kami la...meaning..rehat2 jap la..kat wakaf kat masjid tu...sambil biar my Jenerals main bubble ni...main kat sini mama ok je...tak yah gaduh nak pikir nnti sapa plak nak tergelincir terjatuh sebab terpijak buh2 ni..so...layan...zzaassss

Kat sini jgk..my girls ni sibuk dok buat henna inai kat tangan..Mia mmg pantang tgk benda ni..bule histeria dia kalau nampak...kat situ siapa ada banner tunjuk gambar Rita Rudaini penah pegi sana. dan buat henna kat dia...promote abis....

Sebab the girls dah ada habuan..Fariz bengang aje..so ayah layan dia beli belalang ni....ni je la buah tangan Fariz kat sini....

Penang Hill @ meriam




Ha....orang lain naik Bukit Bendera sure ada pose atas meriam ni..so..kami pun sama gak la...yang nampak excited cuma Mia...Fariz...hhmm entah apa la dia pikir tu..Khayra ni liberal skit..janji jangan di bangkang apa dia nak sudah

Penang Hill



Hmmm...arini dh 2nd kami kat Penang...semalam sampai dah siang pekena kari mamak pastu check in, lepas Asar bawak my Jenerals turun pool.

Lepas mandi pool deme nak gi jalan pantai plak....Mia, Fariz & ayah layan naik kuda....mula2 Khayra yg offer diri dia nak naik kuda..tetiba kuda tu bedengus dekat dia..menjerit2 cancel...so kakak & abang aje la....alasan yg Khayra bagi ialah..."ala..kejap kejap lagi je la naik kuda..." pastu alasan lain yg dia bagi.."ish..kuda ni busuk la..tak nak la naik"...over betul...

Second day plak...lepas breakfast terus gerak pegi Air Itam nak gi Penang Hill @ Bukit Bendera..motif...sekarang ni nak bagi my Jenerals rasa macamana naik ferry, cable car atau ape2 aje la yg kat penang ni..kalau ada kesempatan la...tapi...fariz ni payah skit kalau benda2 renyah..panas2 ni..dia tak berapa favourite skit....so..kena la paksa skit..org yg paling layak nak paksa dia ialah...AYAH...

Sampai je kat Penang Hill..ramai jugak orang..walaupun aritu ari Isnin..tapi dh sebab cuti sekolah...harung aje la...beli ticket pukul 11.15am ticket nak naik pukul 12-45pm..so kami kena la rehat2 minum2 kat cafe ni dulu....tapi tempat ni dh upgrade...so dah teratur skit..dh makin selesa...walaupun kena tunggu..tak la teruk sangat rasanya...

Mama dah lupa yg naik cable car ni ada transit utk tukar train lain nak naik ke puncak...biasala...naik amik masa skit tapi turun dlm 20 min mcm tu aje..sampai aje..terun kena beli jajan utk my Jenerals..kalau tak comfirm deme boring...kat atas dh okay...sejuk skit...sambil pekena jagung manis...walla..nyaman

Restaurant Pen Mutiara, Batu Maung






Okay...siap turun dari Penang Hill sgala..jam dh pukul 3pm lebih kurang, apa lagi perut nyani boria la...teringat kat satu tempat lama..dulu slalu makan kalau mai Penang kat Restaurant Pen Mutiara, Batu Maung..ni la kedai makan walla utk sesapa nak try kari kepala ikan melayu punya...mamak punya mesti dh ramai penah try kan..ni melayu punya...tempat ni pun dh terror..dh ada bangunan sendiri..siap bule cater utk wedding sgala lagi..superb la...memang meleleh la...tempat ni kami recommend..sesapa yg datang Penang cuba la ke sini...tempat ni..betul2 sebelah Jabatan Perikanan, Batu Maung...sila ye..tapi ish..jangan silap plak...kami tak de commision apa pun tau...sendiri makan...sendiri kenyang saja...besides...even tempat dia grand...air cond tau...class lagi harga jgn risau if compared to KL...

Sunday, 13 December 2009

Penang Trip...here we go






Actually, ever since start school holiday, we..i mean me and ayah couldn't decide where and even when or how ...to brings my Jenerals for holiday for this school holiday...teruk betul...actually banyak date yg nampak macam sangat sesuai..tapi kena cancel as ada Hari Raya Aidiladha celebration...ada kenduri..ada Abang Man yg nak kenduri...ada date plak ayah tak available..hhmmm lepas abis decide...ayah suggest we proceed with 13th December for our family vacation..hhmm mana..this time..Penang..

Penang....lagi sejam lebih kurang dah sampai kampung mama...mmh agak skit ralat la bila decide nak pegi trip to Penang..tapi sebab nak cari tempat yg ada pantai...boleh bwk my Jenerals naik ferry and jambatan skali...yg paling penting acara makan-makan utk me and my husband ...mmg de vass la...so...pejamkan je la mata ke Penang...walaupun setiap kali balik Kedah...mesti kena turun Penang jugak...

Kami gerak dari rumah dalam pukul 8.30am singgah Sg.Perak utk breakfast...kemudian gerak terus sampai ferry dlm pukul 12pm..hhmmm..seronok my Jenerals naik ferry...nak plak kali tu kami naik ferry kena duk sebelah atas..so bila deme ni jenguk bawah nampak tangan orang yg duduk kat bawah...tanya itu ini..mcm2 la..

Untuk trip kali ni kami pilih Batu Feringghi...kami tinggal kat Bayview Beach Hotel, hotel ni sebelah aje dgn Hard Rock Hotel Penang...sampai hotel dalam pukul 1.15pm call hotel nak comfirm either dh boleh check in or not..hhmm rupanya blom lg..so terus lajak ke depan lagi sampai simpang nak headed tu balik Pulau..berenti makan kat Restoran Khaleel dulu...pekena la kari Penang pastu baru check in..

Ayah book family room..utk family kami yg ada

Lepas acara berkuda




Dah selesai acara naik kuda...kita kembali ke pool balik...my Jenerals yg girls dua org tu..pantang nampak pool...terjun je...tak kira kecik ke besar ke...asal ada pelampung lengan dia...smua jadi..Fariz ni lain skit..dia tak berapa suka..nak suruh dia terjun..mak aii..menguja minda betui..abis pujuk rayu rasuah sgala..tu pun tak tentu jalan...so...Fariz lagi banyak layan fresh orange dia kat hut tu sambil tgk sun set...cewahhhh..lain ksit la mamat ni

Activity naik kuda kat Feringghi



Lepas Asar..baru kami turn bawak my Jenerals mandi pool and jalan kat pantai...mula2 deme nak mandi pool dulu...pastu nak gi pantai plak...so..activity petang ni ..mari berkuda bersama my Jenerals & ayah...Khayra..awal2 dh menjerit2 takut kat kuda tu....

Tuesday, 27 October 2009

The Teapot Deli, SACC Mall






Arini..mommy yg terhegeh2 ni baru sempat nak gi cari kain utk concert mia nanti...ish..ish..ish...teruk sungguh..nasib baik mak long willing to jahit..kalau tak..mau pening jugak memikir nak hantar mana utk jahit kan....
So..destination today...lepas amik Mia dari sekolah..terus gi SACC Mall..sampai...nak cari parking sgala..dh dekat pukul 1pm...
Perangai my Jenerals ni sekarang...mak aii...sama je tiga2 makin kuat makan...metabolic rates makin tinggi kot...everyday activity pun lasak tak ingat...sama naik je main...begaduh & nangisnya....nak2 Mia ni....kuat betul makan...segala benda dia teringin nak makan...so..arini..mula2 tadi sampai je dia nak makan yee mee sizzling..ok la layankan...mama telan mihun goreng je...panas2 ni....dahaga je..makan jadi kurang..ha..yg tak laratnye...cari bilik air..ye la...stock air dh melampau...
Okay..bila perut dh kenyang..baru leh menuju main aim iaitu..cari kain...sekali cari kain utk concert Mia..skali je la..cari kain utk buat baju kurung raya haji utk my girls..tapikan...nampak mcm tak adil plak kat Fariz...tapi tak pe.....Fariz raya tahun ni pakai baju omputih je la ye..boleh tak...kenapa...nak cari kain utk my girls???ha..ni sebab perangai lama Khayra dah datang balik...since raya aritu..sampai sekarang tak abis lagi mood dia nak pakai baju kurung..tiap2 ari...sampai dh tak cukup stock...pening betul melayan....pagi petang siang malam nak pakai baju kurung...
Cuba gi cari2 kat Al Amin Boutique kat level 2 tapi x de size Khayra...nasib baik la Sireh Pinang baru bukak kat SACC Mall...ha apa lagi bekampung kejap kat dalam tu..ye la..nak mencari baju kurung pesak Pahang yg bekenan di hati Khayra bukan senang cek oiii...dah tu kena match dgn Mia plak tu...kalau tak nanti dia tak nak pakai plak...girl kena pakai baju sama dgn girl..dia reply..masalah betul..
Dah siap beli kain...naik atas ada satu cafe..named..The Teapot Deli...hhmm not bad...i slalu dgr org recommend scone dia..so i try la..mmg tak rugi cuba...sedap..lemak...lembut smua cukup...Mia nak carrot cake...abis sepotong dia makan sorang2...so..sesapa yg husband dia...boyfriends dia tak kisah makan tempat fully aircond..dan tak payah nak hisap rokok lepas makan..boleh la p sana...as for me...masalah tu..sebab my Boss sure reject punya kalau mkn tempat mcm tu..so time petang2 ni...boleh la layan....sila ye..i recommend la..pi la....lepak2...pastu boleh sambung shopping lagi

Sunday, 27 September 2009

Restoran Sari Ratu, Subang Parade















































Arini..macam biasa la..weekends je sure banyak open house yg kena attend...sebelah petang...ayah plan nak bwk my Jenerals gi jalan2..ye la...sepanjang raya asyik gi rumah org saja..nak melasak pun susah...arini kami gi Subang Parade saja...
Sampai pun dh lewat..sini bebas la deme ni berlari sgala..biarkan saja...asal tak langgar org sudah la..tetiba perut lapar plak..sebenarnya dari bulan posa aritu nak gi berbuka kat Sari Ratu ni..tetapi fully booked..so arini ada la rezekinya...sila jamu mata...dia punya wireless paging system yg paling best..cepat je..tak payah waiter & waitress lalu...tekan je...senang keje..my Jenerals pun makan byk...siap tambag lauk..Fariz suka ye makan sini...sebenarnya kat sini jgk ayah siap try ABC Durian!!! sebab mama tak makan durian..jadi time tu kena la pandai2 bawak diri...kesian kat ayah dia sampai dh jadi tahap mengidam nak makan durian..hahahaha