Pages

Showing posts with label Balik Kg. Show all posts
Showing posts with label Balik Kg. Show all posts

Friday, 3 April 2009

Balik Kampung...Ooooo..Balik Kampung

Arini ari Jumaat...hhmm..tak de apa plan pun...petang cuba intai2 fridge ada apa nak di masak..tup tup...nampak betik kat pokok belakang..sebenarnya dah lama teringin nak makan bening betik..tak penah rasa...ada plak betik cun kat pokok belakang tu..moh je la..kita korbankan betik tu...betik ni muda lagi...tapi bila masak..dia nampak mcm lembik tapi rupanya tak..ok la...boleh la di gigigt...i suka..lenkali bole buat lagi...pastu ada...pucuk paku goreng belacan...ha..meh bersin ramai2..hahahaha...telur masak kicap..hhmm ni fav ni..and ada ikan masak asam peranakan...ni dua resipi..bening betik and asam pedas ni amik resipi dari en ah mat gebu..terima kasih la bebanyak...

Ops...malam ni...ada agenda la...tergerak nak call mak kat kampung saja la nak tanya khabar...mak bagitau pak uda kurang sihat....pak tuan pun nak balik...lama i diam jap...makan lalu je..tup tup..ayah offer jom la balik...nanti2 ayah plak tak free..la...orang mengantuk di sorongkan bantal la...tepat jam 12am kami betolak..bukan sengaja nak bertolak time tu..cuma waktu tu aje..sgala hal nak balik kampuberjaya i selesaikan...adoi la...nak packing baju n lain2 keperluan anak beranak yg berlima ni..boleh tahan...ke i yg lembap...masyaallah...

Macam biasa...kalau balik Kedah..ayah cuma akan singah kat R & R Gunung Semanggol aje...time berenti ni kami makan la alas perut...masing2 order teh ais...tak ingat punya sejuk...eeee

Kami sampai rumah nenek jam 4am..sampai smua dah pengsan..i skali la..esok la aje nenek ye kita sembang..nak tumbang beda'ah dah ni..

Monday, 8 December 2008

Selamat Hari Raya Aidiladha smua

Selamat Hari Raya Aidiladha smua...untuk sesetengah keluarga atau di kebanyakkan negeri hari raya korban ni tak la semeriah hari raya puasa...tapi kat sini i tell you..the feeling of hari raya ..perghh...syok...

As...kita smua di sunatkan makan selepas balik dari sembahyang raya...ha..bermula la agenda hari raya..
Ha dah nama pun hari raya..mesti pakai baju raya tau..ada yg siap bersampin..bersongkok..sedondon..mcm2 ada...aktiviti hari raya..mesti la acara wajib..makan makan...tahun ni mama masak nasi minyak, rendang ayam, rendang udang galah..ada lemang..nasi impit....soto untuk budak2..tak pedas

Biasanya lepas sembahyang akan ada yg pegi menziarah kubur...kemudian mula la jalan rumah sedara sana sini..sampai sengkak perut...

Tahun ni hari raya kami ada kelainan..alhamdulillah...biasanya rumah petama yg kami tuju rumah mak ngah..tapi tahun ni tak sempat nak pegi ..tengah dok besiap2 nak pegi..Mak Tuan call kata deme smua nak dtg rumah dulu...

So..kami pun tunggu la...ada Mak Ngah, Mak Tok, Tok Cik, Pak Tuan & family, Mamateh & family, Pak Kecik & family...meriah best sgt....

Hmm...memang syok raya kat kampung sendiri kan...teringat zaman muda2 dulu...hari raya tak ingat punya syok...acara paling syok ialah..acara meratah adunan kek mak i dulu2 la hehehehe

ha lupa lak..another one things..kalau tak silap 4th December tu birthday Mak Tuan..happy belated birthday ya Mak Tuan

Wednesday, 16 July 2008

Gumbira hati ku....Balik Kampung..la la la la

Arini..as promise earlier by ayah..insyaallah we all akan balik kampung mama where..KEDAH..hehehe macam nak balik terima pingat sempena 50 tahun pemerintahan Sultan Kedah plak ..hehehe

Dah lama tak balik kampung bukan kena seberang laut pun..cuma tak berkesempatan...nenek meka dah rindu dgn Jenerals...tapi nenek ada datang aritu time birthday Jeneral Damia...ujung bulan May..tak patut betul ade ke nenek yang datang...tak pe kali ni kita smua balik jumpa nenek, sedara maraa, makan2...cucu mata...macam2 lagi la..hehehe

Sapa ye ada kat kampung...ayah cik, tok ngah, tok nek, tok cik, tok teh, tok uda...aik...smua tok2 aje yg tinggal kat kampung selain nenek...

Sapa2 nak pesan apa2 do sms i ye..kot la teringin anything made from KEDAH...hai la..dok ternampak2 nasi Ali, nasi Alor Ria, kedai makan kat pumpong, laksa teluk kechai, mee abbas, roti canai market,Pak Tat Ikan Bakar, Jagung rebus sepanjang jalan Gurun..Ya ALLAH banyaknya list tempat makan nak kena singgah...kes berat ni